Narvesen sponsor av Kongens Nei

arrow
arrow

Utfordring

Narvesen var filmselselskapets fortrukne sponsor av filmen Kongens Nei og ba Suburbia om å komme med en idé til hvordan sponsoratet kunne utnyttes kommersielt på en troverdig måte. Hva hadde Narvesen med Kongens Nei å gjøre?

Strategi

Kongens Nei handler om avgjørende døgn i vår historie. Filmen vekker historieinteressen og nasjonalfølelsen – og vi ønsket at nordmenn skulle bli kjent med at også Narvesen ”spilte en rolle” i denne historien.

Men samtidig ønsket vi at denne kampanjen skulle bidra til kunnskap og stolthet internt i Narvesen – dette er en historie som ikke mange ansatte kjente til, ikke minst de yngre.

Kreativ idé

Vi gravde dypt i historien og kom frem til at Narvesen hadde en parallellhistorie som hadde mange berøringspunkter med det som skjedde i filmen. Stikkord her er kampen for nøytraliteten, den frie presse og en Narvesen-kontorsjef som var viktig både for konge, fedreland og kioskkompani. Vi ville få Narvesens nei frem i lyset også. Dermed ble det en historisk kampanje.

Kampanjen

Vi laget en egen filmteaser for Narvesens nei, som ble vist på kino rett før Kongens Nei. Med historiske bilder og budskap som satte folk i historiemodus og knyttet Narvesen til tematikken.

Vi laget en avis med autentisk tidskoloritt og med autentisk innhold som fortalte begge Nei-historiene og hadde dagsaktuelle tilbud fra Narvesen som en vri som knyttet Narvesen til nåtid. Avisen ble delt ut etter filmen. Avisen kom også som en egen nettside: NarvesesensNei.no.

I tillegg ble det laget tidsriktige kampanjeelementer som bolleposer, kaffekopper og rasjoneringskort.

Alle ansatte fikk også en egen kampanjepakke med avisen og en Narvesen-mappe (betimelig nok merket ”KLASSIFISERT INFORMASJON”).

Related Projects
  • 7-Eleven Frozen Yoghurt Cup
    7-Eleven Frozen Yoghurt Cup
    butikkommunikasjon og kjøpsnære medier film, animasjon eller bare lyd innholdsmarkedsføring kreativitet salgs og motivasjonsprogram sosiale medier
  • Optimisten
    Optimisten
    innholdsmarkedsføring
  • 7-Eleven Ferskt og nylaget
    7-Eleven Ferskt og nylaget
    butikkommunikasjon og kjøpsnære medier film, animasjon eller bare lyd innholdsmarkedsføring kundeklubb og lojalitetsprogram omnichannel salgs og motivasjonsprogram sosiale medier strategi
  • Hatting True Style
    Hatting True Style
    butikkommunikasjon og kjøpsnære medier digital reklame film, animasjon eller bare lyd kreativitet sosiale medier strategi