12 kampanjetips som skaper resultater

12 kampanjetips som skaper resultater

Tenk idé, før du tenker salg

Tenk idé, før du tenker salg

Suburbia lever av kloke råd og gode ideer. Følgelig er det ikke merkelig at vi vil at du ringer oss før du tenker prisavslag. 

En gang i tiden anbefalte vi 7-Eleven, som ville selge mer kaffe, å øke prisen. Pris er nemlig den største differensiatoren av alle, og den gangen var det viktig å si tydelig fra at 7-Elevens kaffe holdt kaffebar-kvalitet. Hvordan det gikk? En god kampanjeide bidro til at de doblet antallet daglig solgte kaffekopper. Dette betyr selvfølgelig ikke at vi er imot tilbud.

FERSKT EKSEMPEL

Da Optimera og Montér i fjor henvendte seg til oss for å hjelp med å selge flere arbeidsklær, var det opplagt at det ville bli en salgskampanje og at tilbudene ville bli gode. Det ble imidlertid også satt av tid til både strategi- og idéjobbing. Strategiens konklusjon var at økt oppmerksomhet, både internt og eksternt, ville bidra til økt salg. Og idéarbeidet endte med at vi anbefalte Optimera å arrangere FASHION WEEKS.

HVORDAN DET GIKK?

Over all forventning. Så bra at suksessen skal gjentas i år.

HVORFOR DET VIRKER?

Fordi en edgy idé får folk til å reagere, og fordi en god idé sier mer enn tusen tilbud. De som jobber i Optimera og Montérs byggevarehus tenker «Hva? Fashion Weeks i et byggevarehus?». Deretter tenker de at denne gangen må vi gjøre mer enn å henge opp plakater.

Håndverkerne, som kanskje var vant til å handle arbeidsklær andre steder, tenker tre tanker: «Hva? Fashion Weeks på arbeidsklær?», «Jøss som Optimera satser på arbeidsklær», og «Ja, det stemmer det. Arbeidsklær er blitt mote.»

Med bare prisavslag, kunne man kanskje oppnådd samme salgseffekt, men prisavslagene måtte vært enda større. Og det er hele poenget: Kreativitet skal lønne seg. Det skal være rimeligere å ringe Suburbia, enn å sette ned prisen.

Les mer om hvordan vi løste kampanjen og hvilke resultater det ga HER.

Lever det du lover

Lever det du lover

Ifølge kunden hadde de aldri opplevd en forbrukerkonkurranse som bidro til større salgsøkning enn «Stratos uten luft». Vi liker det, men vi er minst like stolte av at dette var en forbrukerkonkurranse som merkevarebygget Stratos. Slik går det når idearbeidet starter med spørsmålet: «Hva er vårt viktigste løfte til kunden?»

I Stratos sin brand proposition statement står det: «Sjokolade er best med luft», og nå var det krise for et parti Stratos uten luft hadde sluppet ut til butikker over hele landet. Nidar avbrøt reklamefilmen for Stratos med en ekstra nyhetssending og utlovet dusør til de som fant sjokolade uten luft.

 

ALDRI SETT LIGNENDE EFFEKTER

I Orkla Brands konstaterte de at de aldri tidligere hatt sett maken til resultater. AC Nielsen-tallene viste en salgsøkning på hele 56,8 %. Her får du en enkel analyse av hvorfor «Stratos uten luft» virket så godt.

 

HISTORIEN ER GOD

Mange tror at storytelling handler om å fortelle historien om seg selv på en god måte. Det er feil. Og det er kjedelig. Storytelling i markedsføring handler om å gjøre kunden til en del av historien. Det er nettopp det som skjer i dette tilfelle. Nidar ber om hjelp fra publikum til å finne sjokolade uten luft.

 

TUNG MARKEDSFØRING

Alle drømmer om virale kampanjer som sprer seg av seg selv, men i virkelige liv skjer det ALDRI. Du er alltid avhengig av massekommunikasjon.

Da kan du enten gjøre noe som er så ekstraordinært at du kommer i nyhetene, eller så MÅ du bruke penger på å lage og vise reklame. I dette tilfelle brukte Nidar TV-reklame, boards og nettannonsering for å spre budskapet.

 

ENKLE IDEER VIRKER MYE BEDRE

Har dere en forbrukerkonkurranse eller en annen marketingaktivitet du snart skal kjøre? Ta denne enkle testen:

Kan du fortelle hva dere skal gjøre i én setning

Hvis du må bruke mange ord og vise frem bilder og skisser for at folk skal forstå kampanjen, er ideen for komplisert.
Husk at alle kampanjer er avhengige av god gjennomføring. Det innebærer at mange må få tydelige beskjeder om hva som skal skje og hva de skal gjøre.

I dette tilfellet var det enkelt. Da markedsdirektøren skulle fortelle salgsdirektøren om kampanjen, kunne hun bare si: «Vi skal lage Stratos uten luft, spre dem rundt i butikkene og gi kunder som finner sjokoladen 10 000 kroner i dusør.»

 

HVA KAN DU LÆRE?

Trenger du gode ideer til en kampanje, les merkeplattformen din. Er produktet en deodorant som i reklamen lover menn at de blir mer attraktive, så lag en forbrukerkonkurranse som gir menn dametekke.

Sier du at du er bank fra A til Å, så lag en kampanje som viser at du behersker alfabetet. Og har du «digital begeistring» som kjerneidé, lag digital musikkfestival. (Det er akkurat det en av våre beste kunder, Eplehuset, har gjort.)

 

GRATIS KAMPANJEIDÉ

Suburbia er ekspert på kampanjer som engasjerer, derfor avslutter vi like godt dette tipset med en konkurranse. Har du et produkt eller en tjeneste du vil selge mer av? Ring byråleder Jarl André Vethe på 924 01 060, så får du en engasjerende kampanjeidé tilbake. Helt gratis. Kors på halsen.

Selg mer med bedre bilder

Selg mer med bedre bilder

Har du bestilt hotell på booking.com eller hotels.com?

Da vet du hvor viktig det er med bilder. Fantastiske bilder av svømmebassenget, nattbordet, dusjen, utsikten og resepsjonen gir deg lyst til å bestille.

Her kommer historien om da vi sa til 7-Eleven at de sløste bort penger på idearbeid.

«To ganger i måneden sitter det et team hos oss og prøver å si ‘Litt sulten?’ på en ny måte,» sa vi. «Bruk heller pengene på bedre bilder!»

Sammen med Billy Bonkers utviklet vi ny visuell idé. Spenningen var stor da de første plakatene ble satt opp, og to dager senere tikket den første mailen inn fra markedskoordinatoren. Hun skrev: «Dette er helt psssyyykt. Vi har en økning på 230 %.»

 

ELENDIGE BILDER GIR ELENDIGE SALGSRESULTATER

Bruk resten av dagen på å se på bildene i norsk reklame. Se på plakatene på bensinstasjoner. Besøk en norsk nettbutikk. Bla i en kundeavis. Det er trist å se hvor liten vekt norske annonsører legger på gode bilder.

 

ETT BILDE SELGER MER ENN 1000 ORD

Et kobbel av undersøkelser viser at forbrukere er mer tilbøyelige til å legge merke til og like annonser med gode bilder. Undersøkelser viser at folk bare husker 10 % av det du fortalte dem etter tre dager. Vis et bilde i tillegg og erindringen øker med 65 %. I går var sosiale medier tekstdrevet. I dag sier Facebook at bilder oppnår 20 % høyere engasjement enn tekst, og at videoer oppnår 352 % høyere engasjement.

 

MORALEN

Vil du selge mer, tenk visuelt. Utfordre byrået til å komme opp med en idé eller en manér for dine viktigste bilder. Bruk AD-er og gode fotografer til å sørge for gode «key visuals». Engasjer dyktige hverdagsfotografer til å ta seg av bildene og filmene du poster i sosiale medier. Ikke plukk stock-bildene selv. Overlat jobben til fagfolk.

Gjør noe uventet

Gjør noe uventet

En dame hører en melding på radio og ringer sin far, som er ute og kjører.

«Du må passe deg! En bil kjører i feil kjøreretning på ring 3.»
«Ja, hva er det som skjer?» svarer faren. «Det er hundrevis av dem her.»

God humor handler ofte om å overraske, om å si noe uventet. Ofte handler det også om å tulle med normer og autoriteter, sprenge grenser og si noe som er på kanten.

Sånn er det med god reklame også. Den overrasker og er uventet, og må gjerne sprenge noen grenser.

 

DRITBRA PIZZA – 10 KRONER

Det var den uken 7-Eleven solgte mer pizza enn de noensinne hadde gjort før. I Suburbia foreslo vi rett og slett en håndskrevet plakat med teksten du ser i overskriften. Reaksjonene lot ikke vente på seg. Folk sto i kø for å kjøpe pizza. Alle rekorder ble slått.

 

DU MÅ TØRRE

«Hvordan kunne 7-Eleven våge noe sånt?» spør du kanskje. Og du har helt rett. Både god reklame og god humor, særlig satire, krever mot.

 

DU MÅ OGSÅ HA GOD SOSIAL FORSTÅELSE

I markedsavdelingen i 7-Eleven og i Suburbia storkoste vi oss over vår egen «vits» – og ikke minst over salgseffekten. Men så kom telefonen: «Vi må avslutte!» Noen lengre opp i systemet hadde trukket i bremsen.
Så kanskje vi ikke helt visste hva vi gjorde? Kanskje burde ideen vært forankret helt til topps? Sjansene for at folk ler av en vits er visstnok 30 ganger høyere om de er sammen med andre. (Det er derfor alle standup-komikere sliter med hjemmeshowene sine nå under koronaen.) For å kommunisere godt må du ha publikumskontakt – du må ha god sosial forståelse.

 

DU MÅ KOMME DEG NED PÅ BEINA

Hvis den grensesprengende reklamen din ender i Dagsnytt 18, må du vinne debatten. Vi slapp det denne gangen, men vi snudde oss fort rundt og svarte på innsigelsen med nye plakater, som kom opp midt i kampanjeperioden. De var i hvert fall innenfor – Feiende flott tilbud!

Funka kampanjen i fjor? Lag en ny!

Funka kampanjen i fjor? Lag en ny!

JC Jeans & Clothes var en svensk kleskjede, som på det meste hadde over 40 butikker i Norge. Til denne kampanjen mente de at de ikke trengte hjelp fra Suburbia.

«Det er bare den vanlige salgskampanjen, som alltid funker», sa JC, «Vi setter ned prisen på alle jeans med 100 kroner.»

«Hvorfor lage en vanlig salgskampanje, når du kan lage en uvanlig salgskampanje», svarte vi.

 

GIGASUKSESS MED NY KAMPANJE

Et par uker senere ble det nytt møte med JC hvor vi presenterte en kampanje, som markedssjefen i JC senere beskrev som en av de største suksessene på norsk jord.

 

VANLIGVIS KOM SALGSKONKURRANSEN PÅ MAIL TIL BUTIKKSJEFEN

Nå fikk alle ansatte en CD-teaser. Springsteen, på forsiden, hadde norsk pass i lomma, og Sinatra sang New York New York, fordi de femten beste selgerne skulle flys til jeansens hjemland.

Ledertrøya, ble byttet ut med en button. Den selgeren som solgte flest jeans dagen før, møtte kundene med budskapet Serial Seller.

Prisplakatene så ut som jeansplakater, og flyerne ble til funny money.

På speilet i prøverommet stod det: «Sitter’n? Ta to da vel!»

 

EN AV DE STØRSTE SUKSESSENE PÅ NORSK JORD

Den første uken økte jeanssalget med 46 prosent og volumet med 25.

Bjørn Erling Solberg, som den gang var markedssjef i JC (nå er han konsulent i Anorak), skrev mail til butikksjefene:

«Fortsett på samme måte som dere har gjort til nå, så kan vi sammen skrive denne konkurransen inn i JCs historiebok som en av de største suksessene på norsk jord.»

Å være markedssjef er ikke det samme som å være rockestjerne. Du har ingen gamle hitlåter, som publikum sitter i salen og venter på.

 

REKLAME PÅ LATIN

Reklame kommer av det latinske reclamare, som betyr «å rope igjen og igjen». Det er lenge siden det virket. Nå må du finne på noe nytt, noe som verken du eller konkurrentene dine har gjort tidligere, og aller helst, noe som ingen har gjort før deg.

Å være markedssjef er ikke det samme som å være rockestjerne. Du har ingen gamle hitlåter, som publikum sitter i salen og venter på.

Husk at det også er viktig å tenne medarbeiderne dine. Når du gjentar kampanjen fra i fjor, kan du være hundre prosent sikker på at de ansatte vet at dette er den samme plata om igjen. Da kan du ikke forvente like stor entusiasme som sist.

Stjel med stolthet!

Stjel med stolthet!

Markedsføringslovens paragraf 30 er tydelig på at du ikke har lov til å etterligne andres design, produkt eller reklame. Men dette er ikke en oppfordring til ulovligheter.

Som du vet, får du ikke pantent på en idé (uten at du viser hvordan ting gjennomføres i praksis), og du kan heller ikke få patent på et forretningskonsept, hvilket også innebærer at det neppe finnes beskyttelse for et promotionkonsept.

Du kan med andre ord trygt la deg inspirere av hva andre har gjort i utlandet. Det finnes mange eksempler på dette blant gode, norske promotions. 

BRUK GOOGLE!

Søk på «award winning sales promotions».

Vi gjorde det, og fant for eksempel en stor kampanje fra Diesel, hvor de lot folk få lage sin egen Diesel-nettbutikk.

Fans av Diesel gikk til en nettside hvor de la inn eget innhold og utformet sin egen butikk. Deretter fikk de en personlig lenke, som de kunne spre i sosiale medier. Når folk klikket på lenket, kom de til vedkommendes Diesel-butikk. Og når de handlet, fikk «eieren» poeng som ga rabatter og premier.

Denne ideen kan du stjele med stolthet. Hvis du har en nettbutikk, eller et sterkt brand, er det bare å sette i gang. Prøv å gjøre det bedre enn Diesel, da er det ingen som vil løfte sin moralske pekefinger og si du kopierte.

ENDA ET EKSEMPEL
(FRA DET SAMME SØKET)

Parfymeriet CVS har vunnet mange priser for sin «Beauty Unaltered »-kampanje fra 2018. Det handlet rett og slett om å vise vakre mennesker uretusjert. (Av og til gjorde de det motsatte og skrev «digitally altered».)

En lignende idé ble faktisk gjennomført av Cosmica og JBR Reklamebyrå i førinternettsk tid.

Kan du stjele denne ideen med stolthet? Ja, selvfølgelig!

For eksempel kunne SATS brukt den og laget en kampanje som viste oss litt mindre veltrente kropper. JIF kunne vist oss badekar som ikke ble fullt så hvite. Og svært mange annonsører kunne invitert kundene til konkurranser hvor de viste den usminkede sannheten om resultatet av kunders kjøp og bruk. Kid kunne bedt kundene vise frem hvor fint det blir med putene deres, og Møllerens kunne bedt folk sende inn bilder av havrebrødene de bakte når de fulgte oppskriften.

Skeptisk? Gjort riktig ville folk elsket det.

ER DET SÅNN SUBURBIA JOBBER?

Ja, – og nei.

Vi jobber energisk og systematisk med å holde oss oppdatert på de beste kampanjeideene i verden, men likevel starter vi aldri et eneste idearbeid med en idé. Vi starter med strategien.

I den står det hva som er målet, hvem som er målgruppen, og hva vi må si eller gjøre for å få folk til å respondere.

Deretter er det smart å overlate jobben til kreative mennesker som har trening i å lage Norges beste promotionideer.

Det er bare å ringe!

Kontakt oss!

Si du bruker produktet selv

Si du bruker produktet selv

SIMS er et amerikansk livssimulasjonsspill, som utvikles av EA Games. I 2004 skulle SIMS 2 lanseres, og EA kom til oss med følgende problem: «SIMS 1 var så stor suksess at handelen tror SIMS 2 vil selge seg selv. Vi trenger å skape engasjement og trøkk i butikkene.»

 

DET ELDSTE TRIKSET I BOKA

«Er ikke den genser’n fin?» sier hun i butikken, «jeg har en selv.» Trikset virker fremdeles, så lenge du tror på hun som sier det. Et par uker etter at vi hadde fått briefingen fra EA satt vi møte med EA og sa: «La oss lage en kampanje som viser at de som jobber i butikken allerede har begynt å spille SIMS 2.»

 

FLERE AV VÅRE ANSATTE ER BIGAMISTER

SIMS handler om å kontrollere simmer (mennesker) som lever i en virtuell verden. Den som spiller bygger hus og fellesarenaer som simmene lever sine hverdagsliv i.

Til forskjell fra forgjengeren var SIMS 2 laget slik at simmene hadde egne ønsker, bekymringer og ambisjoner. De utviklet forhold til andre simmer, giftet seg, gikk på nattklubb, var utro og fikk barn. Dessuten kunne spilleren endre DNA-et til simmene. Dermed ble det lett å lage kampanje.

Her er noen av overskriftene som stod på plakater, buttons og t-skjorter: Flere av våre ansatte er bigamister, Personen bak disken er kronisk utro, Her driver vi med plastisk kirurgi etter stengetid, og Tyveri straffes med genmanipulasjon.

 

HVORDAN DET GIKK?

EA hadde aldri noensinne opplevd større oppmerksomhet og bedre kampanjegjennomføring.

Alt vi jobber med i Suburbia handler om å skape bevegelse. Det er derfor vi elsker ordet promotion, som betyr «bevegelse forover».

 

PROMOTION PÅ LATIN

Ordet stammer fra det latinske promovere som betyr å sette noe i bevegelse. Det greier du ikke alene. Du kan dytte fra alt du orker, men så er du avhengig av at bruker sin kraft til å dytte videre.

Når alle synes det er gøy og har lyst til å bidra, er suksessen innen rekkevidde. Dette kan handle om så enkle ting som å henge opp plakater. Sjansene for at plakatene blir hengt opp, øker proporsjonalt med hvor godt den som skal henge opp plakatene liker dem.

Enda større effekt får du hvis plakatene også forteller en historie om den som henger dem opp. (Sånn er det også med t-skjorter som du vil at medarbeiderne skal gå med, eller Facebook-poster kundene dine skal like eller dele i sosiale kanaler.)

La kunden påvirke sin egen vinnerlykke

La kunden påvirke sin egen vinnerlykke

Da Norge fikk ny markedsføringslov i 2009, jublet bransjen over at tilfeldigheter endelig kunne avgjøre hvem som vant i en forbrukerkonkurranse. Dermed ble vi kvitt de dumme slagordkonkurransene. Borte var juryene. Endelig ble det lov å trekke vinneren! 

Kanskje likevel noe av magien forsvant? Mange forbrukere jobbet iherdig med å tegne og lage slagord. 

 

NOEN TROR PÅ LYKKEN

I Suburbia lager vi fortsatt mange konkurranser hvor det er mulig å påvirke sine egne vinnersjanser. Det kan være ved å la folk få lov til å bruke sine egne lykketall, eller rett og slett ved å gjøre det mulig å «kjøpe» flere lodd. Det siste kan være en viktig volumdriver.

 

KAFFESTIPEND

Studenter er en viktig målgruppe for 7-Eleven. Derfor ønsket de å gi dem rabatt på kaffen. I stedet for bare å fortelle akkurat det, ble det knyttet en promotion til budskapet: Alle studenter som kjøpte Caffe Rosso og benyttet tilbudskupongen i appen, fikk hver måned muligheten til å vinne 50.000 kroner. Målet var å skape buzz og lojalitet. Hvert kjøp økte sjansen for å vinne. For å vinne måtte man benytte 7-Elevens app.

 

MORSOM FORSTERKNINGSIDÉ

I forbrukerkonkurranser som strekker seg over en lang periode har vi sett at det er viktig å synliggjøre at det er mulig å vinne. Derfor overrasket vi hver måned vinnerne ved å dra hjem til dem med et film crew, en stor sjekk og en lite hornorkester. Dette ble det til morsomme filmer som spredde seg selv i sosiale medier. 

Selge mer?
Øk prisen!

Selge mer?
Øk prisen!

Året var 2004, og 7-Eleven hadde akkurat det samme målet som de har i år: Selge flere kopper kaffe. De briefet oss på en stor kampanje, og sa at planen var å sette ned prisen fra 15 til 10 kroner.

Vi dro tilbake på kontoret og jobbet strategi og idé. To uker senere presenterte vi en kampanje som vi var veldig stolte av. Den inneholdt radioreklame, boards, lojalitetskort, butikkmateriell, sampling og internmarkedsføring. Det vi var mest stolt av, var det vi sa helt til sist: «Øk prisen!»

 

DOBLET ANTALLET SOLGTE KOPPER PER BUTIKK

Suburbia vant gull i Retailprisen for kampanjen, men det som var langt mer tilfredsstillende, var at 7-Eleven doblet antallet solgte kopper per butikk. Hva skjedde?

 

FØRST DET MED PRISEN

Pris er den største differensiatoren av alle; når noe er dyrt, er det verdifullt og motsatt. Særlig gjelder dette hvis det er nærmest umulig å oppdage kvalitetsforskjellen på det dyre produktet og det rimelige. Som markedsfører er det ikke bare jobben din å fortelle kundene hvor billig produktet er, det er også din jobb å fortelle hvor verdifullt produktet er. Vår kampanje handlet bare om det siste. Prisen oppdaget kundene i butikken, og prisen vi anbefalte til 7-Eleven var 18 kroner, som fortsatt var to kroner billigere enn hos Kaffebrenneriet.

 

ØK VERDIEN MED DESIGN

Suburbia redesignet koppene og brukte plassen til å fortelle om hvorfor kaffen smakte så godt.

 

ØK VERDIEN MED REKLAME

Boardskampanjen erklærte at 7-Elevens kaffe var en kaffebarkaffe, som du kunne ta med deg hvor som helst.

 

ØK VERDIEN MED SAMPLING

På fint marketingspråk heter det «evoked set», som er de produktene forbrukerne er familiære med når de skal gjøre et innkjøp. Hvis du ikke er på den listen, er sampling noe av det mest effektive du kan ty til. Da 7-Eleven samplet, delte de samtidig ut en liten quiz, som bidro til å øke folks kunnskap om den høye kvaliteten på 7-Eleven-kaffen.

 

ØK VERDIEN MED STOLTHET

I en amerikansk gospelsang finnes tekstlinjen «When you know a beautiful story, you tell it to the world». Knapt noe øker salget i butikk mer enn ansatte som er stolte av produktet og aktivt selger det. Kampanjen og interninformasjonen bidro til dette. I tillegg premierte vi ansatte for å jobbe aktivt med å dele ut lojalitetskort. Også her var det bygget inn en liten, smart mekanisme. Hver ansatt hadde sine egne nummererte kort. Og premien gikk til den som hadde skaffet flest kunder som leverte inn et brukt lojalitetskort. Det holdt med andre ord ikke å dele ut kort – du måtte også sørge for at kunden kom tilbake og kjøpte flere kopper.

 

PRIS SOM DIFFERENSIATOR

Hvis du tar et flott bilde av en bikini og skriver kr 2250 kroner ved siden av, vil folk oppfatte bikinien som finere enn hvis tar det samme bildet og skriver kr 139,00 ved siden av. Hvis du i tillegg plasserer prisen inne i en stor, gul prisbombe synker kvalitetsoppfattelsen ytterligere. En logo vil gjøre noe med dette. Hvis logoen til Missoni Mare stod ved siden av, ville damer som følger med uansett tenke at det var billig.

Mange markedsførere tror de har mye å lære av Elkjøp, men glemmer at Elkjøp har kjente merkevarer på tilbud, som folk allerede verdsetter. Hvis du ikke har en merkevare, eller bare en ukjent merkevare, er det smartere å bruke reklamebyrået til å endre folks oppfattelse av merkevaren, enn til å fortelle at du akkurat nå kan gjøre et kupp.

En god historie og en fet premie

En god historie og en fet premie

I Suburbia snakker vi ofte om optimale kommunikasjonsposisjoner: Reklame virker aller best når du har noe relevant å fortelle, som folk ikke har hørt før.

Nettopp derfor virker ofte forbrukerkonkurranser bedre enn tradisjonell reklame. Du har noe nytt å fortelle, og kanskje inneholder også fortellingen en fet premie.

Dette er historien om L’Oréal som fylte 100 år, og L’Oréal Norge som hadde et ambisiøst omsetningsmål.

GJEM DIAMANTER I PRODUKTENE!

I Suburbia elsker vi ideer som er så store at de kiler i magen, og tilL’Oréal sa vi: «Gjem diamanter i produktene!»

Så sa vi: «Lag en reklamefilm om en pressekonferanse i Paris, hvor L’Oréal forteller at de i forbindelse med 100-årsjubileet gjerne vil gi noe tilbake til det norske folk, og at de er kommet frem til at de skal dele ut 10 diamanter verdt 50.000 kroner stykket. Når en journalist spør hvordan nordmennene vil få overrakt gaven, svarer franskmennene at diamantene finnes i produktene.»

L’Oréal Norge likte filmideen også, men Paris svarte nei. Norge fikk ikke lov å lage sin egen reklamefilm. Det førte til at vi i stedet måtte lage haler på de tradisjonelle L’Oréal-filmene.

HVOR MANGE DIAMANTER FÅR VI FOR 500.000?

Det er helt sant at vi ringte Tesori og bestilte 10 diamanter verdt 50.000 kroner stykket. De sørget også for at vi fikk diamanter med riktige sertifikater, og dessuten for en avtale med en gullsmed, som gjorde det mulig for vinnerne å få diamanten sin montert i et smykke.

SALGSREKORD

Noen deltar aldri i forbrukerkonkurranser, men her deltok alle enten de ville eller ikke, og effekten lot ikke vente på seg. L’Oréal nådde slagsmålet sitt – og vel så det.

VI KUNNE SOLGT ENDA MER

Hadde vi fått lage reklamefilmen, ville L’Oréal solgt enda mer. Da ville mange flere ha husket på at det var mulig å vinne diamanter – og dessuten ville historien bidratt til at det ble både logisk, morsomt og merkevarebyggende at man kunne finne diamanter i L’Oréal-produktene.

ET SISTE POENG

En av hemmelighetene med fete premier og gode historier, er at de sprer seg av seg selv.

Det er enkelt for en key account å få med seg en dagligvarekjede på en kampanje, når hun forteller at vi kommer til å gjemme diamanter verdt 50.000 kroner i produktene.

OG ET ALLER SISTE POENG

Kreativitet betaler seg. Husk at L’Oréal er en av landets største annonsører. 500.000 i diamanter, er garantert mer verdt enn 500.000 i mediespending. 

Mangler du en god historie?

Ring Suburbia!

Alle idéer passer i alle SoMe-kanaler

Alle idéer passer i alle SoMe-kanaler

Da vi laget kampanje for Lofoten, og målet var å få folk til å sende inn bilder av fiskeburgeren sin, var kanalvalget enkelt. Last opp bilder på Instagram – #havetsbesteburger.

I dag er ikke kanalvalget like opplagt. 

 

LIK FUNKSJONALITET

Til å begynne med brukte de ulike plattformene funksjonalitet for å tiltrekke seg brukere. Instagram startet som et sted hvor fotointeresserte delte bilder. På Twitter kunne du maks skrive 140 tegn. Og Snapchat var der nære venner sendte meldinger til hverandre.

Nå har alle de store SoMe-plattformene stort sett de samme funksjonalitetene.

Alle byr på muligheten for å sende beskjeder direkte til andre brukere (bortsett fra YouTube). Alle har live video (bortsett fra Pinterest). Alle har fotofiltere (bortsett fra YouTube, Reddit og Twitch). Alle har stories (bortsett fra Reddit og Twitch), og alle viser hvor mange følgere du har (bortsett fra Snapchat, WhatsApp og Twitch).

I stedet differensierer de ulike plattformene seg ved å tiltrekke seg forskjellige målgrupper, som har forskjellige interesser og holdninger.

 

TING DU SIKKERT VISSTE FRA FØR

  1. Du treffer ikke gamlinger på Snapchat, men du treffer ungdom langt opp i 20-årene. (Og en god del foreldre.)
  2. Skal du treffe bredt, er Facebook fortsatt kanalen, men du sliter om målet er å nå de under 30. (17 % av befolkningen er så godt som aldri på Facebook.)
  3. Instagram er unge voksne-kanalen. To tredjedeler av alle norske kvinner under 30 år er på Instagram flere ganger om dagen.
  4. LinkedIn er B2B-kanalen. De fleste er mellom 30 og 60 år.
  5. TikTok har cirka 1,5 millioner norske brukere i måneden. De fleste er under 18 år.
  6. 70 % av de du treffer på Twitter er menn.

Ingenting virker bedre: Internkampanjer

Ingenting virker bedre: Internkampanjer

– Halvparten av alt jeg bruker på reklame er bortkastet, problemet er at jeg ikke vet hvilken halvpart.
Utsagnet er gammelt, og vi husker ikke engang hvem som sa det.

I Suburbia vet vi derimot om reklame som alltid virker. Vi kaller det internkampanjer. Du kaller det kanskje konkurranser, og vi mener kanskje det samme, men ikke hvis du tenker slik; «La oss arrangere en salgskonkurranse og gi premier til den butikken (eller de ansatte) som selger mest.»

PROGRAM

For oss er en internkampanjer ofte et program, som går over en lengre periode hvor målet er å endre atferd, og hvor vi så godt som alltid tar utgangspunkt i merkeplattformen. Kort fortalt handler det om å gjøre det gøy å levere en bedre merkevareopplevelse.

MENNESKELIG KONTAKT

I dagens teknologistyrte marketingvirkelighet, er det verdt å minne om at de som handler fortsatt er mennesker, og at menneskelig kontakt er et helt unikt virkemiddel om du skal vinne folks hjerter og lommebok.
Det aller viktigste og mest uutnyttede berøringspunktet mellom kunder og merkevarer er menneskene som jobber i kjedene. Entusiastiske medarbeidere fører til entusiastiske kunder.

INTERESSE OG ENGASJEMENT FOR PRODUKTENE

Forskning viser at i 45 % av alle handleturer skjer det et mobilsøk før kunden entrer butikken. (Selvfølgelig avhengig av hvilken kategori du er innenfor.) Det betyr at det stilles helt andre krav til dagens bilselgere, hudpleieselgere, elektronikkselgere, bokselgere og klesselgere.

IKKE BARE SALGSTRENING

Siden forbrukere i dag ofte har all kunnskapen de trenger for å kjøpe en vare idet de entrer butikken, har fokuset lenge dreid seg vekk fra kampanje- og produktinformasjon og over mot salgstrening.

Dessverre blir denne treningen veldig skjematisk. («Hva kan jeg hjelpe deg med?» «Da vil jeg anbefale dette!» «Du burde slå til i dag!» «Vil du jeg skal gå på lageret og se om vi har varen inne?» «Burde du ikke ta med denne på kjøpet?»)

Det fokuset salgstrening overser, er at ingen liker å handle av folk som vet mindre om produktet og er mindre engasjerte enn dem selv.

INVESTER I MEDARBEIDERPÅVIRKNING

Det er rett og slett helt nødvendig å investere store summer på å holde medarbeiderne glødende i troen på egen kjede. De må være engasjert og oppdatert på nye produkter, kampanjer som kommer og kampanjer som pågår, og det finnes en rekke eksempler på store, internasjonale kjeder som har sett en markant økning i omsetningen etter at de har begynt å bruke flere ressurser på å bedre informasjonsdeling om nye produkter og kampanjer.

INTRANETT ER IKKE SVARET

Byråkrater informerer, uten tanke for om budskapet når frem. Vi som jobber i kommunikasjonsbransjen vet at vi ikke er ferdig med jobben før målgruppen har sett kampanjen, blitt interessert, fått lyst til å endre atferd og faktisk endrer atferd.

Det er derfor Suburbias internkampanjer virker bedre en salgstrening og intranett. Vi bruker de samme virkemidlene som når vi lager forbrukerrettede kampanjer – en strategisk forankret, god idé som umiddelbart fanger oppmerksomheten og gjør det spennende å delta.

 

VIL DU VITE MER?

Les mer om hvordan du kan få økt topplinje med internkampanjer.

Her viser vi trinn for trinn hvordan du går frem om du vil lage en internkamapnjer. Trenger du hjelp til ideen eller gjennomføringen, er det bare å kontakte oss.