Suburbia

13796_8Tips_artikkelbilder_v45

FOKUS PÅ MERSALG

Kunder som kommer inn i din butikk, har kommet dit av egen fri vilje. De tenker at du kan oppfylle behov de har. Her viser vi deg hvordan du kan forvalte tilliten.

 

Bestem deg for hva du vil de skal kjøpe

Ikke gi dem for mange alternativer. Folk tror de liker stort utvalg, men for mange valg paralyserer kundene dine. Forskere kaller dette for valgfrihetens paradoks. For 18 år siden plasserte Lyengar og Lepper to bord i en dagligvarebutikk. På bord A fikk kundene valget mellom 6 forskjellige syltetøy. På bord B stod det mer enn 20 syltetøy. Ved det siste bordet var det bare 3 % som handlet.  Ved bord A var det 31 % som stoppet og handlet. Budskapet er enkelt. Begrense utvalget. Tilbyr du for mange alternativ, selger du mindre.

 

Distraher og forvirr kundene

Kunder som blir avbrutt mens de handler mister fokus og blir mindre prissensitive. Alt du kan gjøre for å forvirre kundene bidrar til salg. Skjermer, lyd og betjening som spør: «Hva kan jeg hjelpe deg med?» Alt bidrar til økt omsetning.

 

Lojalitetsprogram

Mange studier viser at kunder som vet at de er medlem i din kundeklubb, handler mer. Sørg for at medlemmene blir hilst velkommen i inngangspartiet.

 

Kundene må kunne se og ta på varen

Hver eneste dag ser vi endereoler med produkter i emballasje. Når vi ser nærmere etter, er mange av pakningene åpnet (og nye kunder velger ikke disse). Sørg alltid for å pakke ut et eksemplar av varen, slik at kundene kan se og ta på varen. Sjansene for at noen kjøper varen øker dramatisk etter at de har tatt på varen.

 

Sørg for at kunden føler at dette er siste sjanse

Kunder setter større pris på varer og tilbud som kun er for noen få. Undersøkelser viser at hvis du skriver; maks 3 per kunde, selger du mer. Redselen for å gå glipp av noe er stor.

 

Gi bort vareprøver

Når kundene får noe, føler de seg spesielle og vil gjerne gi noe tilbake. Professor og psykolog Robert Cialdine ved Arizona State University gjennomførte forsøk hvor kelnere ga bort gratis sjokolade etter middagen. Dette førte til at gjestene ga 3 % mer i driks. Da de økte til 2 sjokolader, gikk tipsene opp med 14 %.

 

Sett en ekstrem dyr vare sammen med den du vil at kundene skal kjøpe

Hvis du vil at kunden skal slå til på et godt tilbud, plasserer du en kostbar vare sammen med dagens tilbudsvare. Det fører til at de sammenligner tilbudet med den ekstremt kostbare varen og handler oftere.

 

Spill jazz og klassisk musikk

Flere undersøkelser viser at når kundene hører jazz og klassisk musikk, handler de mer.

 

Plasser billige varer ved inngangen

Få kundene til å handle på impuls! Plasser billige varer ved inngangen. Dermed blir kundene shoppere i stedet for «handlelapp-kunder».

 

Norges beste retailbyrå kan hjelpe deg

Vi har lang erfaring i å jobbe med shopperatferd relatert til spesifikke varegrupper. Vi har for eksempel opplevd omsetningsøkning etter at vi rådet kunden til å øke skriftstørrelsen på prismerkingen. Vi blir gjerne med deg på en runde gjennom din butikk.

 

 

<< #4 Modernisering av merkeplattform og kreativ plattform
#6 Revitaliserer den trafikkskapende reklamen >>