Suburbia

13796_8Tips_artikkelbilder_v46

REVITALISERER DEN TRAFIKKSKAPENDE REKLAMEN

De fleste av dagens kjeder sitter fast i dette dilemmaet: De bruker millioner av kroner på kundeaviser som de ikke våger å kutte, fordi salget faller om de fjerner dem. Samtidig virker avisene dårligere og dårligere. Finnes det en vei ut av uføret? Her kommer noen forslag til løsning.

 

Fininnstill siktet

Her er noen fakta om de som ikke har reservert seg mot uadressert reklame: Du treffer bare 54 % av befolkningen. Det er spesielt barnefamilier som er mest positiv til å motta uadressert reklame. Naturlig nok. De har dårlig råd, og har et stort behov for gode tilbud. Det mottagerne er mest interessert i er dagligvarer, møbler og interiør, elektronikk, klær og sko og underholdning.

 

Lavinteresse eller høyinteresse?

Noe av det viktigste vi lærte på skolen om markedsføring, er å skille mellom høyinteressekategorier og lavinteresse. Dagligvare er lavinteresse. Møbler er høyinteresse. Dette sier noe om hvilket mulighetsrom du opererer innenfor. Selger du dagligvare, har du mye å hente på å presentere store konsepter som mottagerne kan spare mye på, i stedet for minus 2 kroner på en vare og 30 % på en annen. Selger du møbler, er det selvfølgelig viktig med gode tilbud, men tenk på den leverandøren som virkelig tiltrekker seg målgruppen din – IKEA. Deres løfte til kunden er «På IKEA kan du få deg et vakkert hjem uten å bruke for mange penger.» De trekker langt flere kunder enn alle andre aktører som forteller om sofaer og senger på tilbud. Nok en gang er det kanskje viktigst å jobbe med å markedsføre et stort løfte, og deretter vise frem utvalg fremfor tilbud. (Prisen må selvfølgelig være med – ingen går til kassen med en vare de ikke vet om de har råd til.)

 

Lag rimeligere kundeaviser

Hvis det er dragerne på forsiden som skaper trafikken, hvorfor lager du da en 16-sider. Kanskje en flyer med 6 gode tilbud kunne gjort samme nytten? Og hvis det bare er noen få gode tilbud som trekker kunder til din butikk, kan du mest sannsynlig si det tydeligere i andre kanaler – og til og med nå frem til de 46 prosentene som har reservert seg mot uadressert reklame i postkassen.

 

Test alternative kanaler

I Suburbia har vi meget god erfaring med en kunde, som ikke våget å kutte kundeavisen, men som i en periode satset en million ekstra på radio. Dette ga enorme resultater. I hele 2017 var det ingen annan kampanje som bidro til høyere salg, økt reklameoppmerksomhet og økt trafikk.

 

Lag bedre kundeaviser

Mange blir blinde etter mange år med den samme kundeavisen. Vi har lang erfaring med prosjekter som rett og slett handler om å gi innspill til hvordan eksisterende kundeavis kan gjøres enda bedre. Det er bare å ringe.

 

 

<< #5 Fokus på mersalg
#7 Kampanjetrykk i nettbutikk >>