Suburbia

Artikkelbilde_#5_1920x1080

#5 FUNKA KAMPANJEN I FJOR? LAG EN NY!

JC Jeans & Clothes var en svensk kleskjede, som på det meste hadde over 40 butikker i Norge. Til denne kampanjen mente de at de ikke trengte hjelp fra Suburbia.

«Det er bare den vanlige salgskampanjen, som alltid funker», sa JC, «Vi setter ned prisen på alle jeans med 100 kroner.»

«Hvorfor lage en vanlig salgskampanje, når du kan lage en uvanlig salgskampanje», svarte vi.

 

Gigasuksess med ny kampanje

Et par uker senere ble det nytt møte med JC hvor vi presenterte en kampanje, som markedssjefen i JC senere beskrev som en  av de største suksessene på norsk jord.

 

 

Vanligvis kom salgskonkurransen på mail til butikksjefen. Nå fikk alle ansatte en CD-teaser. Springsteen, på forsiden, hadde norsk pass i lomma, og Sinatra sang New York New York, fordi de femten beste selgerne skulle flys til jeansens hjemland.

 

Ledertrøya, ble byttet ut med en button. Den selgeren som solgte flest jeans dagen før, møtte kundene med budskapet Serial Seller.

 

Prisplakatene så ut som jeansplakater, og flyerne ble til funny money.

 

På speilet i prøverommet stod det: «Sitter’n? Ta to da vel!»

 

En av de største suksessene på norsk jord

Den første uken økte jeanssalget med 46 prosent og volumet med 25.

Bjørn Erling Solberg, som den gang var markedssjef i JC (nå er han konsulent i Anorak), skrev mail til butikksjefene:

«Fortsett på samme måte som dere har gjort til nå, så kan vi sammen skrive denne konkurransen inn i JCs historiebok som en av de største suksessene på norsk jord.»

 

Å være markedssjef er ikke det samme som å være rockestjerne. Du har ingen gamle hitlåter, som publikum sitter i salen og venter på.

 

Reklame på latin

Reklame kommer av det latinske reclamare, som betyr «å rope igjen og igjen». Det er lenge siden det virket. Nå må du finne på noe nytt, noe som verken du eller konkurrentene dine har gjort tidligere, og aller helst, noe som ingen har gjort før deg.

Å være markedssjef er ikke det samme som å være rockestjerne. Du har ingen gamle hitlåter, som publikum sitter i salen og venter på.

Husk at det også er viktig å tenne medarbeiderne dine. Når du gjentar kampanjen fra i fjor, kan du være hundre prosent sikker på at de ansatte vet at dette er den samme plata om igjen. Da kan du ikke forvente like stor entusiasme som sist.