Suburbia

Artikkelbilde_#2_1920x1080

#2 LEVER DET DU LOVER

I følge kunden hadde de aldri opplevd en promotion som bidro til større salgsøkning enn «Stratos uten luft». Vi liker det, men vi er minst like stolte av at dette var en promotion som merkevarebygget Stratos. Slik går det når idearbeidet starter med spørsmålet: «Hva er vårt viktigste løfte til kunden?»

I Stratos sin brand proposition statement står det: «Sjokolade er best med luft», og nå var det krise for et parti Stratos uten luft hadde sluppet ut til butikker over hele landet. Nidar avbrøt reklamefilmen for Stratos med en ekstra nyhetssending og utlovet dusør til de som fant sjokolade uten luft.

 

Aldri sett lignende effekter

I Orkla Brands konstaterte de at de aldri tidligere hatt sett maken til resultater. AC Nielsen-tallene viste en salgsøkning på hele 56,8 %. Her får du en enkel analyse av hvorfor «Stratos uten luft» virket så godt.

 

Historien er god

Mange tror at storytelling handler om å fortelle historien om seg selv på en god måte. Det er feil. Og det er kjedelig. Storytelling i markedsføring handler om å gjøre kunden til en del av historien. Det er nettopp det som skjer i dette tilfelle. Nidar ber om hjelp fra publikum til å finne sjokolade uten luft.

 

Tung markedsføring

Alle drømmer om virale kampanjer som sprer seg av seg selv, men i virkelige liv skjer det ALDRI. Du er alltid avhengig av massekommunikasjon.

Da kan du enten gjøre noe som er så ekstraordinært at du kommer i nyhetene, eller så MÅ du bruke penger på å lage og vise reklame. I dette tilfelle brukte Nidar TV-reklame, boards og nettannonsering for å spre budskapet.

 

Enkle ideer virker MYE bedre

Har du en kampanje du snart skal kjøre? Ta denne enkle testen:

Kan du fortelle hva dere skal gjøre i én setning?


Hvis du må bruke mange ord og vise frem bilder og skisser for at folk skal forstå kampanjen, er ideen for komplisert.
Husk at alle promotions er avhengige av god gjennomføring. Det innebærer at mange må få tydelige beskjeder om hva som skal skje og hva de skal gjøre.

I dette tilfellet var det enkelt. Når markedsdirektøren skulle fortelle salgsdirektøren om kampanjen, kunne hun bare si: «Vi skal lage Stratos uten luft, spre dem rundt i butikkene og gi kunder som finner sjokoladen 10 000 kroner i dusør.»

 

Hva kan du lære?

Trenger du gode ideer til en promotion, les merkeplattformen din. Er produktet en deodorant som i reklamen lover menn at de blir mer attraktive, så lag en promotion som gir menn dametekke.

Sier du at du er bank fra A til Å, så lag en promotion som viser at du behersker alfabetet. Og har du «digital begeistring» som kjerneidé, lag digital musikkfestival. (Det er akkurat det en av våre beste kunder, Eplehuset, gjør nå i august.)

 

Gratis promotionidé

Suburbia er Norges beste promotionbyrå, derfor avslutter vi like godt dette tipset med en promotion. Har du et produkt eller en tjeneste du vil selge mer av? Ring byråleder Jarl André Vethe på 92401060, så får du Norges beste promotionidé tilbake. Helt gratis. Kors på halsen.