Suburbia

Promotiontips #3 selg mer med bedre bilde

#3 
SELG MER MED BEDRE BILDER

Har du bestilt hotell på booking.com eller hotels.com?

Da vet du hvor viktig det er med bilder. Fantastiske bilder av svømmebassenget, nattbordet, dusjen, utsikten og resepsjonen gir deg lyst til å bestille.

 

Her kommer historien om da vi sa til 7-Eleven at de sløste bort penger på idearbeid.

«To ganger i måneden sitter det et team hos oss og prøver å si ‘Litt sulten?’ på en ny måte,» sa vi. «Bruk heller pengene på bedre bilder!»

Sammen med Billy Bonkers utviklet vi ny visuell idé. Spenningen var stor da de første plakatene ble satt opp, og to dager senere tikket den første mailen inn fra markedskoordinatoren. Hun skrev: «Dette er helt psssyyykt. Vi har en økning på 230 %.»

 

 

7-Eleven reklame-plakater

Elendige bilder gir elendige salgsresultater

Bruk resten av dagen på å se på bildene i norsk reklame. Se på plakatene på bensinstasjoner. Besøk en norsk nettbutikk. Bla i en kundeavis. Det er trist å se hvor liten vekt norske annonsører legger på gode bilder.

 

Ett bilde selger mer enn 1000 ord

Ett kobbel av undersøkelser viser at forbrukere er mer tilbøyelige til å legge merke til og like annonser med gode bilder. Undersøkelser viser at folk bare husker 10 % av det du fortalte dem etter tre dager. Vis et bilde i tillegg og erindringen øker med 65 %. I går var sosiale medier tekstdrevet. I dag sier Facebook at bilder oppnår 20 % høyere engasjement enn tekst, og at videoer oppnår 352 % høyere engasjement.

 

Moralen

Vil du selge mer, tenk visuelt. Utfordre byrået til å komme opp med en idé eller en manér for dine viktigste bilder. Bruk AD-er og gode fotografer til å sørge for gode «key visuals». Engasjer dyktige hverdagsfotografer til å ta seg av bildene og filmene du poster i sosiale medier. Ikke plukk stock-bildene selv. Overlat jobben til fagfolk.