Suburbia

Artikkelbilder_Kampanjetips_1920x1080_#10
Kampanjetips som skaper resultater

Kampanjetips #10

En god historie og en fet premie

 

I Suburbia snakker vi ofte om optimale kommunikasjonsposisjoner: Reklame virker aller best når du har noe relevant å fortelle, som folk ikke har hørt før.

Nettopp derfor virker ofte forbrukerkonkurranser bedre enn tradisjonell reklame. Du har noe nytt å fortelle, og kanskje inneholder også fortellingen en fet premie.

Dette er historien om L’Oréal som fylte 100 år, og L’Oréal Norge som hadde et ambisiøst omsetningsmål.

Gjem diamanter i produktene!

I Suburbia elsker vi ideer som er så store at de kiler i magen, og til  L’Oréal sa vi: «Gjem diamanter i produktene!»

Så sa vi: «Lag en reklamefilm om en pressekonferanse i Paris, hvor L’Oréal forteller at de i forbindelse med 100-årsjubileet gjerne vil gi noe tilbake til det norske folk, og at de er kommet frem til at de skal dele ut 10 diamanter verdt 50.000 kroner stykket. Når en journalist spør hvordan nordmennene vil få overrakt gaven, svarer franskmennene at diamantene finnes i produktene.» 

L’Oréal Norge likte filmideen også, men Paris svarte nei. Norge fikk ikke lov å lage sin egen reklamefilm. Det førte til at vi i stedet måtte lage haler på de tradisjonelle L’Oréal-filmene. 

 

 

Hvor mange diamanter får vi for 500.000?

Det er helt sant at vi ringte Tesori og bestilte 10 diamanter verdt 50.000 kroner stykket. De sørget også for at vi fikk diamanter med riktige sertifikater, og dessuten for en avtale med en gullsmed, som gjorde det mulig for vinnerne å få diamanten sin montert i et smykke.

 

Salgsrekord 

Noen deltar aldri i forbrukerkonkurranser, men her deltok alle enten de ville eller ikke, og effekten lot ikke vente på seg. L’Oréal nådde slagsmålet sitt – og vel så det.

Vi kunne solgt enda mer

Hadde vi fått lage reklamefilmen, ville L’Oréal solgt enda mer. Da ville mange flere ha husket på at det var mulig å vinne diamanter – og dessuten ville historien bidratt til at det ble både logisk, morsomt og merkevarebyggende at man kunne finne diamanter i L’Oréal-produktene.

 

Et siste poeng

En av hemmelighetene med fete premier og gode historier, er at de sprer seg av seg selv. 

Det er enkelt for en key account å få med seg en dagligvarekjede på en kampanje, når hun forteller at vi kommer til å gjemme diamanter verdt 50.000 kroner i produktene.

Og et aller siste poeng

Kreativitet betaler seg. Husk at L’Oréal er en av landets største annonsører. 500.000 i diamanter, er garantert mer verdt enn 500.000 i mediespending. 

 

Mangler du en god historie?

Ring Suburbia!