Suburbia

Artikkelbilder_Kampanjetips_1920x1080_#4
Kampanjetips som skaper resultater

Kampanjetips #4

Gjør noe uventet

En dame hører en melding på radio og ringer sin far, som er ute og kjører.

«Du må passe deg! En bil kjører i feil kjøreretning på ring 3.»
«Ja, hva er det som skjer?» svarer faren. «Det er hundrevis av dem her.»

God humor handler ofte om å overraske, om å si noe uventet. Ofte handler det også om å tulle med normer og autoriteter, sprenge grenser og si noe som er på kanten.

Sånn er det med god reklame også. Den overrasker og er uventet, og må gjerne sprenge noen grenser.

 

Dritbra Pizza – 10 kroner

Det var den uken 7-Eleven solgte mer pizza enn de noensinne hadde gjort før. I Suburbia foreslo vi rett og slett en håndskrevet plakat med teksten du ser i overskriften. Reaksjonene lot ikke vente på seg. Folk sto i kø for å kjøpe pizza. Alle rekorder ble slått.

 

Du må tørre

«Hvordan kunne 7-Eleven våge noe sånt?» spør du kanskje. Og du har helt rett. Både god reklame og god humor, særlig satire, krever mot.

 

Du må også ha god sosial forståelse

I markedsavdelingen i 7-Eleven og i Suburbia storkoste vi oss over vår egen «vits» – og ikke minst over salgseffekten. Men så kom telefonen: «Vi må avslutte!» Noen lengre opp i systemet hadde trukket i bremsen.
Så kanskje vi ikke helt visste hva vi gjorde? Kanskje burde ideen vært forankret helt til topps? Sjansene for at folk ler av en vits er visstnok 30 ganger høyere om de er sammen med andre. (Det er derfor alle standup-komikere sliter med hjemmeshowene sine nå under koronaen.) For å kommunisere godt må du ha publikumskontakt – du må ha god sosial forståelse.

 

Du må komme deg ned på beina

Hvis den grensesprengende reklamen din ender i Dagsnytt 18, må du vinne debatten. Vi slapp det denne gangen, men vi snudde oss fort rundt og svarte på innsigelsen med nye plakater, som kom opp midt i kampanjeperioden. De var i hvert fall innenfor – Feiende flott tilbud!

Illustrasjon - 7-Eleven_Håndskrevne plakater7-Eleven_Feiende flott - illustrasjon