Suburbia

Artikkelbilde_#8_1920x1080

Promotiontips #8

La kunden påvirke sin egen vinnerlykke.

Da Norge fikk ny markedsføringslov i 2009, jublet bransjen over at tilfeldigheter endelig kunne avgjøre hvem som vant i en forbrukerkonkurranse. Dermed ble vi kvitt de dumme slagordkonkurransene. Borte var juryene. Endelig ble det lov å trekke vinneren! 

Kanskje likevel noe av magien forsvant? Mange forbrukere jobbet iherdig med å tegne og lage slagord. 

Noen tror på lykken

I Suburbia lager vi fortsatt mange konkurranser hvor det er mulig å påvirke sine egne vinnersjanser. Det kan være ved å la folk få lov til å bruke sine egne lykketall, eller rett og slett ved å gjøre det mulig å «kjøpe» flere lodd. Det siste kan være en viktig volumdriver.

Kaffestipend

Studenter er en viktig målgruppe for 7-Eleven. Derfor ønsket de å gi dem rabatt på kaffen. I stedet for bare å fortelle akkurat det, ble det knyttet en promotion til budskapet: Alle studenter som kjøpte Caffe Rosso og benyttet tilbudskupongen i appen, fikk hver måned muligheten til å vinne 50.000 kroner. Målet var å skape buzz og lojalitet. Hvert kjøp økte sjansen for å vinne. For å vinne måtte man benytte 7-Elevens app.

 

 

Morsom forsterkningsidé

I forbrukerkonkurranser som strekker seg over en lang periode har vi sett at det er viktig å synliggjøre at det er mulig å vinne. Derfor overrasket vi hver måned vinnerne ved å dra hjem til dem med et film crew, en stor sjekk og en lite hornorkester. Dette ble det til morsomme filmer som spredde seg selv i sosiale medier. 

7-Eleven-Kaffestipend-kampanje