Suburbia

Hero-promotiontips_11-1920x1080px_some-kanaler

Promotiontips #11

Alle idéer passer i alle SoMe-kanaler.

Da vi laget promotion for Lofoten, og målet var å få folk til å sende inn bilder av fiskeburgeren sin, var kanalvalget enkelt. Last opp bilder på Instagram – #havetsbesteburger.

I dag er ikke kanalvalget like opplagt. 

Lofoten-Instagram-kampanje-Mobil_mock_1080x1080px-3

 

Lofoten-Instagram-kampanje_1080x1080px

Lik funksjonalitet

Til å begynne med brukte de ulike plattformene funksjonalitet for å tiltrekke seg brukere. Instagram startet som et sted hvor fotointeresserte delte bilder. På Twitter kunne du maks skrive 140 tegn. Og Snapchat var der nære venner sendte meldinger til hverandre.

Nå har alle de store SoMe-plattformene stort sett de samme funksjonalitetene. 

Alle byr på muligheten for å sende beskjeder direkte til andre brukere (bortsett fra YouTube). Alle har live video (bortsett fra Pinterest). Alle har fotofiltere (bortsett fra YouTube, Reddit og Twitch). Alle har stories (bortsett fra TikTok, Reddit og Twitch), og alle viser hvor mange følgere du har (bortsett fra Snapchat, WhatsApp og Twitch).

I stedet differensierer de ulike plattformene seg ved å tiltrekke seg forskjellige målgrupper, som har forskjellige interesser og holdninger.

Ting du sikkert visste fra før

  1. Du treffer ikke gamlinger på Snapchat, men du treffer ungdom langt opp i 20-årene. (Og en god del foreldre.)
  2. Skal du treffe bredt, er Facebook fortsatt kanalen, men du sliter om målet er å nå de under 30. (17 % av befolkningen er så godt som aldri på Facebook.)
  3. Instagram er unge voksne-kanalen. To tredjedeler av alle norske kvinner under 30 år er på Instagram flere ganger om dagen. 
  4. LinkedIn er B2B-kanalen. De fleste er mellom 30 og 60 år.
  5. TikTok har cirka 1,5 millioner norske brukere i måneden. De fleste er under 18 år. 
  6. 70 % av de du treffer på Twitter er menn.