Suburbia

Artikkelbilde_#12_1920x1080
Promotiontips som skaper resultater

Promotiontips #12

Ingenting virker bedre: Interne promotions

– Halvparten av alt jeg bruker på reklame er bortkastet, problemet er at jeg ikke vet hvilken halvpart.
Utsagnet er gammelt, og vi husker ikke engang hvem som sa det.

I Suburbia vet vi derimot om reklame som alltid virker. 

Vi kaller det internpromotion. Du kaller det kanskje konkurranser, og vi mener kanskje det samme, men ikke hvis du tenker slik; «La oss arrangere en salgskonkurranse og gi premier til den butikken (eller de ansatte) som selger mest.»

Program

For oss er en internpromotion ofte et program, som går over en lengre periode hvor målet er å endre atferd, og hvor vi så godt som alltid tar utgangspunkt i merkeplattformen. Kort fortalt handler det om å gjøre det gøy å levere en bedre merkevareopplevelse.

Menneskelig kontakt

I dagens teknologistyrte marketingvirkelighet, er det verdt å minne om at de som handler fortsatt er menneske,r og at menneskelig kontakt er et helt unikt virkemiddel om du skal vinne folks hjerter og lommebok.
Det aller viktigste og mest uutnyttede berøringspunktet mellom kunder og merkevarer er menneskene som jobber i kjedene. Entusiastiske medarbeidere fører til entusiastiske kunder.

Interesse og engasjement for produktene

Forskning viser at i 45 % av alle handleturer skjer det et mobilsøk før kunden entrer butikken. (Selvfølgelig avhengig av hvilken kategori du er innenfor.) Det betyr at det stilles helt andre krav til dagens bilselgere, hudpleieselgere, elektronikkselgere, bokselgere og klesselgere.

Ikke bare salgstrening

Siden forbrukere i dag ofte har all kunnskapen de trenger for å kjøpe en vare idet de entrer butikken, har fokuset lenge dreid seg vekk fra kampanje- og produktinformasjon og over mot salgstrening.

Dessverre blir denne treningen veldig skjematisk. («Hva kan jeg hjelpe deg med?» «Da vil jeg anbefale dette!» «Du burde slå til i dag!» «Vil du jeg skal gå på lageret og se om vi har varen inne?» «Burde du ikke ta med denne på kjøpet?»)

Det fokuset på salgstrening overser, er at ingen liker å handle av folk som vet mindre om produktet og er mindre engasjerte enn dem selv.

Invester i medarbeiderpåvirkning

Det er rett og slett helt nødvendig å investere store summer på å holde medarbeiderne glødende i troen på egen kjede. De må være engasjert og oppdatert på nye produkter, kampanjer som kommer og kampanjer som pågår, og det finnes en rekke eksempler på store, internasjonale kjeder som har sett en markant økning i omsetningen etter at de har begynt å bruke flere ressurser på 
å bedre informasjonsdeling om nye produkter og kampanjer.

Intranett er ikke svaret

Byråkrater informerer, uten tanke for om budskapet når frem. Vi som jobber i kommunikasjonsbransjen vet at vi ikke er ferdig med jobben før målgruppen har sett kampanjen, blitt interessert, fått lyst til å endre atferd og faktisk endrer atferd.

Det er derfor Suburbias internpromotions virker bedre en salgstrening og intranett. Vi bruker de samme virkemidlene som når vi lager forbrukerrettede promotions – en strategisk forankret, god idé som umiddelbart fanger oppmerksomheten og gjør det spennende 
å delta.

VIL DU VITE MER?

Les mer om hvordan du kan få økt topplinje med internpromotions.

Her viser vi trinn for trinn hvordan du går frem om du vil lage en internpromotion. Trenger du hjelp til ideen eller gjennomføringen, er det bare å kontakte oss.

Vi kan internpromotion:

Les om hvordan Elektroimportøren fikk økt topplinje og økt engasjement

 

 

… eller om hvordan vi laget et oppskriftshefte for hvordan meglere skal få suksess for EiendomsMegler1.

← Promotiontips – Økt topplinje? →