Suburbia

Artikkelbilder_Kampanjetips_1920x1080_#6
Kampanjetips som skaper resultater

Kampanjetips #6

Stjel med stolthet!

Markedsføringslovens paragraf 30 er tydelig på at du ikke har lov til å etterligne andres design, produkt eller reklame. Men dette er ikke en oppfordring til ulovligheter.

Som du vet, får du ikke pantent på en idé (uten at du viser hvordan ting gjennomføres i praksis), og du kan heller ikke få patent på et forretningskonsept, hvilket også innebærer at det neppe finnes beskyttelse for et promotionkonsept.

Du kan med andre ord trygt la deg inspirere av hva andre har gjort i utlandet. Det finnes mange eksempler på dette blant gode, norske promotions. 

Bruk Google!

Søk på «award winning sales promotions».

Vi gjorde det, og fant for eksempel en stor kampanje fra Diesel, hvor de lot folk få lage sin egen Diesel-nettbutikk.

Fans av Diesel gikk til en nettside hvor de la inn eget innhold og utformet sin egen butikk. Deretter fikk de en personlig lenke, som de kunne spre i sosiale medier. Når folk klikket på lenket, kom de til vedkommendes Diesel-butikk. Og når de handlet, fikk «eieren» poeng som ga rabatter og premier.

Denne ideen kan du stjele med stolthet. Hvis du har en nettbutikk, eller et sterkt brand, er det bare å sette i gang. Prøv å gjøre det bedre enn Diesel, da er det ingen som vil løfte sin moralske pekefinger og si du kopierte.

 

Enda et eksempel
(fra det samme søket)

Parfymeriet CVS har vunnet mange priser for sin «Beauty Unaltered »-kampanje fra 2018. Det handlet rett og slett om å vise vakre mennesker uretusjert. (Av og til gjorde de det motsatte og skrev «digitally altered».)

En lignende idé ble faktisk gjennomført av Cosmica og JBR Reklamebyrå i førinternettsk tid.

Kan du stjele denne ideen med stolthet? Ja, selvfølgelig!

For eksempel kunne SATS brukt den og laget en kampanje som viste oss litt mindre veltrente kropper. JIF kunne vist oss badekar som ikke ble fullt så hvite. Og svært mange annonsører kunne invitert kundene til konkurranser hvor de viste den usminkede sannheten om resultatet av kunders kjøp og bruk. Kid kunne bedt kundene vise frem hvor fint det blir med putene deres, og Møllerens kunne bedt folk sende inn bilder av havrebrødene de bakte når de fulgte oppskriften.

Skeptisk? Gjort riktig ville folk elsket det.

Er det sånn Suburbia jobber?

Ja, – og nei.

Vi jobber energisk og systematisk med å holde oss oppdatert på de beste kampanjeideene i verden, men likevel starter vi aldri et eneste idearbeid med en idé. Vi starter med strategien.

I den står det hva som er målet, hvem som er målgruppen, og hva vi må si eller gjøre for å få folk til å respondere.

Deretter er det smart å overlate jobben til kreative mennesker som har trening i å lage Norges beste promotionideer.

Det er bare å ringe!

Kontakt oss!