Nå lager alle bedrifter film, men mange har erfart at filmene blir så som så, og at effekten av filmene også blir så som så. Dette er historien om en knallgod film.
Se gjerne filmen nå, men hvis du leser videre, lærer du også noe om hvordan du lager god film.
Skape lyst til å delta
B2B – bedrifter som selger til bedrifter – er et viktig satsingsområde for Elkjøp Nordic, og Suburbia hjelper til når vi blir spurt. For noen uker siden fikk vi i oppgave å lage en film som bidrar til at leverandører får lyst til å delta på Campus i 2025. Dette er en messe som Elkjøp Nordic arrangerer hvert år på Gardermoen. Elkjøp Nordic fortalte at filmen skulle deles på LinkedIn, brukes i møter – og dessuten, sa de, ville det vært fint om filmen også kunne bidra til at flere får lyst til å jobbe i Elkjøp Nordic.
Budskap
Bestillingen var god og målet tydelig. Likevel står man igjen med ett viktig spørsmål: Hva skal budskapet være? Vi tok en kort tenkepause, før vi dro tilbake til Elkjøp Nordic og sa: Larger than life; det må se ut som noe man virkelig får lyst til å være en del av, og vi må i tillegg vise frem alle de «hotte» leverandørene som deltar på Campus. Vi må også sørge for at potensielle leverandører forstår hvordan messen byr på en unik mulighet for å snakke direkte med medarbeidere i Elkjøp Nordic.
Tenk praktisk
Ofte når man lager slike filmer velger man å intervjue deltagere på messen. Dette medfører alltid en viss risiko, for det kan fort ende med at man ikke får de uttalelsene man ønsker, og kanskje ender man også opp med intervjuobjekter som blir stive og rare foran kamera. I stedet ble vi derfor enige om at vi skulle skrive et manus på forhånd, og at tre representanter for Campus skulle fremføre budskapet. – Tenk bold, sa vi, – påstå!
Systematisk filming
For Elkjøp Nordic var det viktig at filmen kunne produseres raskt og publiseres mens Campus fortsatt var friskt i minne. Derfor brukte vi sammen mye tid på å detaljplanlegge opptaksdagen. Da vi ankom The Qube på Gardermoen, hadde vi fire klasserom-sesjoner som vi måtte filme. I tillegg hadde vi de tre talspersonene, som vi både måtte filme og ta lydopptak av. Resten av dagen brukte vi systematisk på tre spesifikke oppgaver. 1. Filme logoer – for å vise at dette er noe «alle deltar på» 2. Filme scener som underbygger at dette er larger than life. 3. Filme deltagere som har det gøy, og som lærer.
Er det bare å følge denne oppskriften?
Ja, og nei. Det går bra hvis du har en god plan, jobber systematisk, har en dyktig fotograf, klipper og etterarbeider. Og det hjelper også å ha en kunde som bidrar aktivt i planleggingsarbeidet, og som samtidig stoler på at byrået vet hva de driver med.
Slik lager du god film fra en messe eller et event
Besøksadresse:
Myrens Verksted 3B
0476 Oslo
Postadresse:
Bentsebrugata 20
0476 Oslo
(+47) 452 27 999
Org.nr. 994 051 148
Suburbia © 2023
Byråleder
Jarl André Vethe
jav@suburbia.no
(+47) 92 40 10 60
Kreativ leder
Jostein Borgmo
jb@suburbia.no
(+47) 90 12 20 20
Besøksadresse:
Myrens Verksted 3B
0473 Oslo
Postadresse:
Bentsebrugata 20,
0476 Oslo
(+47) 452 27 999
Org.nr. 994 051 148
Suburbia © 2023
Byråleder
Jarl André Vethe
jav@suburbia.no
(+47) 92 40 10 60
Kreativ leder
Jostein Borgmo
jb@suburbia.no
(+47) 90 12 20 20