Kunde:
Elkjøp Nordic
Prosjekt
Campus – Elkjøp Nordic

Elkjøp Nordic Campus

Nå lager alle bedrifter film, men mange har erfart at filmene blir så som så, og at effekten av filmene også blir så som så. Dette er historien om en knallgod film.

Se gjerne filmen nå, men hvis du leser videre, lærer du også noe om hvordan du lager god film.

Skape lyst til å delta
B2B – bedrifter som selger til bedrifter – er et viktig satsingsområde for Elkjøp Nordic, og Suburbia hjelper til når vi blir spurt. For noen uker siden fikk vi i oppgave å lage en film som bidrar til at leverandører får lyst til å delta på Campus i 2025. Dette er en messe som Elkjøp Nordic arrangerer hvert år på Gardermoen. Elkjøp Nordic fortalte at filmen skulle deles på LinkedIn, brukes i møter – og dessuten, sa de, ville det vært fint om filmen også kunne bidra til at flere får lyst til å jobbe i Elkjøp Nordic.

Budskap
Bestillingen var god og målet tydelig. Likevel står man igjen med ett viktig spørsmål: Hva skal budskapet være? Vi tok en kort tenkepause, før vi dro tilbake til Elkjøp Nordic og sa: Larger than life; det må se ut som noe man virkelig får lyst til å være en del av, og vi må i tillegg vise frem alle de «hotte» leverandørene som deltar på Campus. Vi må også sørge for at potensielle leverandører forstår hvordan messen byr på en unik mulighet for å snakke direkte med medarbeidere i Elkjøp Nordic.

Tenk praktisk
Ofte når man lager slike filmer velger man å intervjue deltagere på messen. Dette medfører alltid en viss risiko, for det kan fort ende med at man ikke får de uttalelsene man ønsker, og kanskje ender man også opp med intervjuobjekter som blir stive og rare foran kamera. I stedet ble vi derfor enige om at vi skulle skrive et manus på forhånd, og at tre representanter for Campus skulle fremføre budskapet. – Tenk bold, sa vi, – påstå!

Systematisk filming
For Elkjøp Nordic var det viktig at filmen kunne produseres raskt og publiseres mens Campus fortsatt var friskt i minne. Derfor brukte vi sammen mye tid på å detaljplanlegge opptaksdagen. Da vi ankom The Qube på Gardermoen, hadde vi fire klasserom-sesjoner som vi måtte filme. I tillegg hadde vi de tre talspersonene, som vi både måtte filme og ta lydopptak av. Resten av dagen brukte vi systematisk på tre spesifikke oppgaver. 1. Filme logoer – for å vise at dette er noe «alle deltar på» 2. Filme scener som underbygger at dette er larger than life. 3. Filme deltagere som har det gøy, og som lærer.

Er det bare å følge denne oppskriften?
Ja, og nei. Det går bra hvis du har en god plan, jobber systematisk, har  en dyktig fotograf, klipper og etterarbeider. Og det hjelper også å ha en kunde som bidrar aktivt i planleggingsarbeidet, og som samtidig stoler på at byrået vet hva de driver med.

Slik lager du god film fra en messe eller et event

  1. Definer målet og målgruppen for filmen veldig tydelig
  2. Definer budskapet
  3. Finn en film til inspirasjon. Bruk tid på YouTube eller sosiale medier til du finner en film som ligner på den du vil lage
  4. Beskriv hvilke scener du trenger for å fortelle budskapet, og lag en så konkret dagsplan som overhode mulig
  5. Hvis du har direkte tale i filmen, sørg for at de som snakker ikke har for lange sekvenser i kamera
  6. Bestem musikken på forhånd
  7. Filme veldig mye – slik at du har mye å klippe fra, og slik at det aldri blir et kjedelig sekund
  8. Filme mennesker mens de ikke vet at de blir filmet – og spør dem etterpå om det er greit at de kommer på film
  9. Sørg for at de som filmer kan faget sitt og er dyktige til å klippe, fargekorrigere og mikse lyd
  10. Hvis du ikke er sikker på at alt dette er på plass, kan du ta kontakt med Suburbia